În fiecare an, Galeria de Artă Elite, găzduiește un concurs de artă intitulat „#FRESH”, care vizează artiștii plastici, oferindu-le oportunitatea de a-și pune amprenta pe piața de artă. Artiștii plastici din diferite medii de creație care au aplicat la acest concurs, au fost jurizați, respectiv curatoriați în urma procesului de selecție, de către masteranzii CESI (reprezentând unul dintre partenerii galeriei din acest an).
Procesul de selecție a constat în evaluarea a 48 de portofolii, aferente aceluiași număr de artiști care au aplicat pentru acest concurs, astfel am putut explora cum fiecare artist își exprimă ideile diferit, atât prin mediile de creație cât și tehnicile implementate. Concursul #FRESH a integrat două expoziții, astfel au fost selectați 4 artiști, 2 pentru prima expoziție, (6 ianuarie – 4 februarie 2022) care a fost curatoriată de către masteranzii CESI din anul al- II-lea, iar pentru cea de a doua expoziție (27 iulie – 26 august 2022), alți 2 artiști fiind curatoriată de masteranzii anului I. Implicarea mea în procesul de selecției a reprezentat trecerea de cel puțin 3 ori prin portofoliile artiștilor, pentru a mă putea familiariza cu lucrările de artă ale acestora, urmând ca apoi să îi selectez și grupez în funcție de cum comunică unul cu altul, în cadrul contextului concursului „#FRESH”. Pentru fiecare expoziție am ales câte 2 artiști întocmindu-se astfel un short list, urmând apoi a fi votați preferații de către echipa de masteranzi.
Pentru prima expoziție „Two sides of every story”, s-au regăsit în selecția finală Alex Manea și Iuliana Cristiana Ioniță, care expun vizual trăirile personale despre izolare și relația cu exteriorul prin lucrările lor și modurile de exprimare diferite. Covid 19 și pandemia sunt temele predominante ale lucrărilor slectate pentru cei doi artiști aleși pentru expoziția ”Two Sides of Every story”. Expoziția a avut loc în cadrul galeriei de artă contemporană Elite. Cele două teme sunt subliniate de cele ale izolării și alienării sociale.
Cuvântul este materialul artistic pe care Alex Manea îl transformă în lucrarea sa. Acesta scris pe diferite suporturi, toate cuvintele rostite de el într-o zi în perioada izolării. Astfel lucrarea face apel la intimitate și invadarea acesteia prin expunerea unor aspecte de care nu suntem mereu conștienți.
Cuvintele lui Manea sunt completate de imaginile foarte puternic cromatic create de Iuliana-Cristiana Ioniță. Ele înglobează o priveliște familiară, însă neprimitoare și deranjantă prin prisma culorilor folosește. Artista creează peisaje văzute de la un geam, care se integrează perfect cu formele tabloului. Singura întrebare care rămâne este dacă geamul abstract este acolo ca să ne împiedice să pășim în lumea de afară sau dacă să o protejeze pe aceasta de noi.
Alex Manea se concentrează în lucrările sale, pe minimalism, pe arhivarea unui dicteu de cuvinte pe care le rostește într-o singură zi. Lucrările de dimensiuni mari în nuanțe de alb și negru, incorporează o înșiruire de cuvinte pe care le rostește în intimitatea căminului său. Cuvintele pot reprezenta în această situație o marcă a existenței, un jurnal vizual prin care și-a dorit să își expună sentimentele și trăirile pe perioada izolării, privitorul fiind transpus imediat în „jurnalul intim” al artistului.
Spre deosebire de minimalismul lui Alex Manea, Iuliana Cristiana Ioniță, reușește să atragă atenția printr-o serie de concepte, precum cel de „poveste în poveste”, și nu în ultimul rând, prin cele care accentuează fragilitatea și libertatea. Lucrările sale de mari dimensiuni, evidențiază același concept al izolării, însă într-o abordare diferită. Artista pictează o serie narativă prin care redă vizual diferite unghiuri ale ferestrelor, prin care libertatea este atât de aproape de noi.
Textul curatorial îmbrățișează cei doi artiști printr-un colaj de idei, care evidențiază modul în care fiecare masterand s-a apropiat de lucrări, respectiv de trăirile din timpul
izolării. Inserez mai jos textul curatorial, care pune în lumină conceptul curatorial al
expoziției „Two sides of every story”.
În ceea ce privește panotarea, spațiul a servit punerii în valoare a lucrărilor de artă, astfel creând un traseu vizual coerent și narativ. Pereții au susținut pe simeze lucrările celor doi artiști, evidențiind astfel cele două „jurnale” despre pandemia SARS COV-2. Expoziția oferă un confort prin care putem afirma că ne regăsim în această perioadă pe care încă o străbatem.
Text curatorial a fost scris urmărind un procedeu de tip „colaj” care cuprindea câte o propoziție reprezentativă pentru expoziție a fiecăruia dintre curatori.
”Toate cuvintele unei zile, prelinse egal prin ferestre. Felii de sau din cotidian, brute, fără filtre, puse și transpuse în galerie, pentru ospățul privitorilor. Poveste prinsă-n ramă, la granița dintre fragila istorie colectivă și spațiul intim fragmentat. Poezii vizuale dintr-un dincoace și dincolo zilnice. Pași de lumină în matrixul întunericului transcend cercul pătrat, acolo unde am deschis cărarea, fiecare către sufletul celuilalt. Un areal comun nebănuit, la frontiera dintre evocare și introspecție. Melancolia nu a dispărut, doar a învățat să se camufleze mai bine. Izolare prin relevare sau cum sa te simți singur într-o mare de oameni. Privim, gândim, simțim, trăim… împreună și separat. Un spațiu al vulnerabilului în mod asumat, un moment de onestitate verbalizat sau subînțeles. Lucrările celor doi artiști demonstrează posibilitatea emergenței trăirilor estetice din țesătura cotidianului. Strategii de autoizolare prin text și imagine. Este povestea fiecăruia dintre noi, poveste pe care o poți privi, citi, simți și retrăi. Karawane de cuvinte se rostogolesc în zare, pe-ale zilelor… ferestre.”