Faza de pre-producție, considerată cândva cea mai laborioasă parte a unui proiect cinematografic, devine acum din ce în ce mai simplă datorită inteligenței artificiale.
De ceva timp, industria cinematografică se ghidează după câțiva algoritmi sau formule care, aparent, ar trebui să le garanteze succesul. De pildă, fixația pe scenarii inspirate de un “material pre-existent de succes” (joc video, benzi desenate, romane bestseller) care vizează un public deja format, cu brand awareness, pentru cât mai puține riscuri. Pe măsură ce bugetele cresc la niveluri record și doar suma cheltuită pe marketing e echivalentă cu se cheltuia odinioară pe un film întreg, crește și aversiunea la originalitatea riscantă. Acum, aceste tipare ar putea fi procesate mai eficient și mai ingenios de AI, fie că e vorba de scenarii, de personaje sau chiar de secvențe în sine.
Algoritmi pentru scenarii
Inteligența artificială face ca procesul de analiză și dezvoltare a scenariilor să fie mai precis și mai eficient din punct de vedere al resurselor. Sistemele AI pot efectua analize aprofundate ale multor scenarii într-o fracțiune din timpul necesar unui om. Aceste analize pot include identificarea intrigii, introducerea și dezvoltarea personajelor și evoluția conflictului. Inteligența artificială va ajuta, de asemenea, la găsirea elementelor care ar putea crește rata de succes a unui film, inclusiv o dezvoltare echilibrată a personajelor, elementele de suspans incitante și o intrigă captivantă. În teorie, inteligența artificială i-ar putea permite unui autor să elaboreze un scenariu infailibil din punct de vedere comercial. Și, nu numai. Se știe că, de ceva timp, filmele de Oscar (și multe dintre cele arthouse, premiate la festivalurile internaționale) merg și ele după trenduri ușor identificabile care ar putea fi sublimate și livrate de AI. Va dispărea scenaristul? Nu imediat – cel puțin o perioadă va fi înlocuit de un hibrid om-mașină (să nu ignorăm rezistența sindicatelor americane la automatizare). Deocamdată, crește numărul de programe de scriere a scripturilor bazate pe inteligența artificială. Acești algoritmi nu numai că analizează conținutul existent, dar folosind tehnici precum trasarea arcului narativ și imitarea stilistică, pot genera și conținut nou, care nu diferă cu nimic de poveștile repetitive cu super-eroi. Momentul în care AI va scrie următorul blockbuster se apropie vertiginos.
Eficiență și economie
În etapa de storyboarding, inteligența artificială este utilă la configurarea secvențelor. În mod tradițional, această etapă consumă timp, uneori chiar luni. AI poate accelera mult acest proces, pentru că permite crearea rapidă de prototipuri. Software-ul poate genera, de asemenea, animații realiste pentru previzualizarea scenelor, ajutând regizorii, producătorii și directorii de producție să le vizioneze înainte de filmare. Algoritmii pot proiecta medii 3D și pot modela mișcările actorilor în interiorul acestora. În acest fel, se reduce în mod dramatic schimbul de informații din primele etape ale producției, se poate face o mai bună planificare a compoziției cadrelor și a setărilor de iluminare.
Previzualizarea se poate extinde chiar și la tonul emoțional al scenelor. Folosind inteligența artificială, o echipă poate configura nu doar mișcările și unghiurile camerei, ci și simula impactul emoțional al unei scene, anticipând modul în care produsul final va influența spectatorii.
Deocamdată, hype-ul depășește aplicațiile practice ale inteligenței artificiale generative, dar acest lucru nu exclude necesitatea reglementărilor etice și legislative, mai ales că potențialul e atât de mare. Cinematografia, atât cea de lung metraj, cât și cea de non-ficțiune, se află la o răscruce fluidă, încă nedefinită. Inteligența artificială generativă este aici – parțial entuziasmantă, parțial descurajantă. Pentru mulți, un instrument. Probabil că va stârni tot mai multe reacții negative, pe măsură ce va fi adaptată la scară largă. Există deja servicii întregi de streaming cu inteligența artificială, în cazul în care alegeți să vă generați propriul conținut. Cum se va descurca elementul uman rămâne o întrebare deschisă – conform unui studiu recent, un procent surprinzător de 22% dintre americani cred că AI-ul generativ ar putea scrie emisiuni TV sau filme mai interesante decât oamenii.
Infiltrarea AI în industria cinematografică începe, deci, în etapa de scriere a scenariilor. Instrumente precum ScriptBook https://www.scriptbook.io/#!/ utilizează procesarea limbajului natural pentru a analiza script-urile, pentru a prezice succesul de box office și a oferi informații privind dezvoltarea intrigii și a personajelor. De exemplu, 20th Century Fox a folosit inteligența artificială pentru a analiza scenariul filmului Logan, ceea ce a ajutat la luarea unor decizii în cunoștință de cauză cu privire la intriga și temele filmului.
În perioada de pre-producție, AI contribuie, de asemenea, la distribuirea rolurilor și la căutarea locațiilor. Warner Bros. a încheiat un parteneriat cu Cinelytic https://www.cinelytic.com/ pentru a utiliza programul în deciziile de casting, evaluând valoarea de piață a unui actor și prezicând succesul financiar al unui film. Algoritmii de inteligență artificială pot trece prin mii de ore de filmare pentru a identifica locațiile de filmare potrivite, simplificând ceea ce altădată era un proces consumator de timp.
Rezumat: inteligența artificială eficientizează sarcinile de pre-producție complicate, plictisitoare și cronofage prin automatizarea programării, bugetării și alocării resurselor. Algoritmii de învățare mecanică pot analiza datele, prezice provocări potențiale și optimiza fluxurile de producție. Această lucru le permite regizorilor să economisească timp și resurse cu procese de pre-producție simplificate.