“Un documentar despre providențiala fundație non-profit Kids With Cameras care îi învață fotografie pe copiii din comunitățile marginalizate. În 1998, fotograful new yorkez Zana Briski începe să fotografieze prostituate în districtul Red-Light din Calcutta. În cele din urmă, leagă o relație cu copiii acestora, fascinați de echipamentul ei. După câțiva ani de deprindere a artei fotografice alături de Brisky, copiii ajung să-și facă propriile fotografii. Imaginile lor captează ntimitatea și culoarea vieții de zi cu zi din sectoarele super-populate din Calcutta. Încasările din vânzarea acestor instantanee se duc într-un fond pentru viitoarea lor educație. Regizat de Brisky și de cineastul Ross Kauffman, Born Into Brothels a fost proiectat la Sundance Film Festival în 2004 și a obținut Oscarul pentru cel mai bun documentar de lungmetraj în 2005. Un model de demers artistic care refuză doar să observe și își propune să facă o schimbare.
Imaginea e splendidă, bogată în culoare și în substanță, iar camera video o urmărește pe Briski prin districtul Red-Light cum vorbește cu mamele abuzive și cu tații drogați care le refuză copiilor o viață mai bună, cum ascultă înțelepciunea bătrânilor ce doresc ceva mai mult pentru acești copii, în timp ce captează o lume pe care puțini o cunosc. Pe cât de devotați sunt Briski și Kauffman visului acestor urgisiți, ei rămân realiști și, astfel, iluminează un aspect de viață dintr-o țară de lumea a treia. Un film tușant fără să fie sentimentalist, frumos fără să ignore realitatea.”
—Topdocumentaryfilms.com
“Briski este prima care admite că nu a existat niciun motiv logic pentru felul în care s-a implicat în drama copiilor prostituatelor, dar decizia ei de a le da camere de luat vederi și a le preda noțiunile de bază ale fotografiei se dovedește a fi un catalizator puternic. Pentru că li s-a refuzat orice educație formală, ei se dovedesc a fi studenți entuziaști și înzestrați și îi acompaniem în excursii de o zi în afara ghetoului, la mare, la zoo, acolo unde văd lumea din propria perspectivă. Munca le este expusă în galerii și într-un calendar Amnesty International, în timp ce interviurile cu ei devin mărturii despre impactul pozitiv pe care îl are expresia creativă asupra respectului de sine.
Dacă Born Into Brothels evită pericolul de a-și zugrăvi eroii doar ca recipiente pasive ale generozității vestice, sugerează și limitele intervenției externe, oricât ar fi ea de bine intenționată. Briski reușește să obțină locuri la o școală internat pentru câteva personaje, dar genericul final ne spune că evadarea din Sonagachi, unde fetele de 14 ani sunt forțate în mod regulat să intre în rândurile prostituatelor, rămâne o sarcină herculeană.”
—Tom Dawson. BBC Movies
„Un documentar de artă atât de profund și de rezonant că umilește majoritatea filmelor narative.”
—The Hollywood Reporter
„Filmul rezultat e înduioșător, șarmat și trist, o mărturie a perseverenței regizorale și a irepresibiliului spirit creativ al copiilor”
—The New York Times