Ai o idee grozavă de documentar, dar nu ştii exact ce să faci cu ea. La festivalul Hot Docs din Toronto, documentaristul Marshall Curry (nominalizat la un premiu Oscar) a moderat o discuţie cu regizori debutanţi ale căror filme au fost proiectate în program: Amar Wala (“The Secret Trial 5,”), William Westaway (“Writer With No Hands”) şi Clare Young (“From the Bottom of the Lake”). Chiar dacă discuţia s-a concentrat pe provocările creative şi financiare, Curry a încercat să obţină de la regizorii prezenţi câteva ponturi despre cum poţi să-ţi pui în mişcare proiectele.

Iată 9 sfaturi pentru documentariştii debutanţi:

1. Angajează oameni care se află în aceeaşi poziţie cu tine

“Când eşti un regizor debutant, trebuie să găseşti persoane pentru diferitele poziţii din echipa de filmare. Cel mai bine e să fie şi ei ca şi tine, la faza la care încearcă să-şi facă un nume. Găseşte-ţi timp să recrutezi oameni talentaţi care sunt la acelaşi nivel cu tine în carieră şi care te pot ajuta pentru că, pe termen lung, e benefic şi pentru ei şi pentru tine.” — Amar Wala (“The Secret Trial 5”)

2. Găseşte o comunitate de sprijin la festivalurile de film şi la alte evenimente din industrie

“Festivalurile de film pot să te ajute mult să găseşti acea comunitate – în special festivalurile de film documentar. Când am debutat, m-am dus la Full Frame şi la Hot Docs, locuri unde poţi întâlni mulţi oameni carora să le ceri sfatul. Într-o oarecare măsură, e o chestiune unică lumii documentarului. Dacă te duci la Sundance, care e un eveniment superb, nu e acelaşi lucru cu un festival de documentare. Există ceva special în legătură cu tipul de oameni care fac documentar, comparativ cu cei care fac filme de ficţiune. În filmele de ficţiune, există toate aceste produse adiacente care atrag hienele – glamour şi bani – niciunul dintre ele nu se aplică lumii documentarului. Nu există supermodele şi cocaină în lumea noastră. Oamenilor care fac documentare le plac documentarele şi sunt curioşi să cunoască alţii ca ei. Şi chiar vor să ajute.”  — Marshall Curry (“Point and Shoot”)

3. Acceptă că procesul va fi dificil… şi apoi încearcă să te bucuri de el

“Ca să fiu sincer, nu mi-a plăcut nicio parte din proces… sunt momente când ai cu adevărat o zi bună la montaj şi genul ăsta de lucruri te ţin în priză. Dar în cea mai mare parte, e naşpa. E ok să crezi că e naşpa atunci când faci un film. Cred că trebuie să înveţi să-ţi placă procesul. Dacă faci asta pentru prima dată, ai uneori senzaţia că eşti cel mai prost regizor de pe planetă şi că toată lumea te va urî. E ok să crezi că TU eşti naşpa când faci un film. Dar trebuie să înveţi să-ţi placă, pentru că vei petrece multă vreme făcând treaba asta şi dacă nu-ţi va plăcea, va fi greu să-ţi păstrezi motivaţia. A trebuit să învăţ să îmbrăţişez nebunia şi să mă bucur mai mult de procesul în sine.” — Amar Wala

4. Fii deschis la feedback, dar fii foarte clar cu viziunea ta

“E grozav să ai feedback, dar să nu uiţi că tu vei fi cel care îţi vei pune mereu sub semnul întrebării propriile alegeri. Trebuie să-ţi fie clar: ‘care mi-a viziunea? Care îmi sun intenţiile?” — Clare Young (“From the Bottom of The Lake”)

5. Găseşte-ţi mentori

“Foarte important e să ai mentori care fac treaba asta de multă vreme şi cu care poţi schimba idei. E foarte uşor să faci greşeli. De la Hot Docs am crezut că vom pleca cu un deal financiar masiv, dar am plecat cu prieteni şi sprijin şi oameni care ne pot ajuta. ” — Amar Wala

“Lucrul cu Jane Campion a fost o oportunitate să învăţ de la un cineast pe care-l admir ” — Clare Young

6. Nu te lăsa dominat de dubii şi de neîncredere în tine

“Îmi amintesc că stăteam în apartamentul meu cu un manual Final Cut Pro şi mă sună mama să mă întrebe cum merge treaba. Şi îmi zice: “N-ai făcut şcoală de film. Din punctul meu de vedere, n-ai nici cea mai mică idee despre ce faci.” A fost dur. Toată lumea ştie că orice film e îngrozitor până devine bun. Cea mai mare parte din timp, cam  până la final, e chiar îngrozitor. Am fost animat de o frică de moarte. Dar am decis că n-o să-mi evaluez munca până când n-o termin. Odată ce am încheiat, mă întreb:  «A fost fun? Sunt un bun regizor? E asta o carieră viabilă?» Dar n-o să-mi pun aceste întrebări decât la final, pentru că ar însemna să cad în hău. La fiecare documentar la care am lucrat am avut momente când m-am gândit: «De ce am pitchuit ideea asta? De ce am urmărit ideea asta?» La primul tău film, nu ştii că toate acestea sunt parte din proces…” — Marshall Curry

Marshall Curry
Marshall Curry

7. Nu aştepta până ai finanţare — ca regizor debutant, mai mult ca sigur că nu se va întâmpla

“Nu am avut investitori, aşa că n-a fost niciun risc. Aveam o grămadă de cărţi de credit şi o mulţime de datorii. Era mai rău ca sărăcia. Eram până-n gât de datorii. Între filmări, făceam muncă de corporatist ca să mă întreţin.” — William Westaway (“Writer With No Hands”)

8. Finanţarea e grozavă, dar poate complica lucrurile

“Am fost angajată să fiu asistenta lui Jane Campion. După ce filmarea s-a terminat, aveam tot acest material. I l-am arătat lui Jane şi am aplicat pentru finanţare. Lucurile s-au schimbat. A început prin a fi ideea mea şi  brusc, am avut toţi aceşti acţionari alături de tine şi termene limită şi aşteptări. E minunat să ai ceva bani ca să faci un film, dar nu schimbă mediul din jur. Autonomia e şi mai minunată – mai ales la început când trebuie să-ţi găseşti vocea ca regizor. E foarte bine să ai  finanţe – şi sunt recunoscătoare că am avut– dar şi de o parte şi de alta sunt multe provocări. ” — Clare Young

9. Nu-ţi mai găsi scuze. Apucă-te de lucru

“Am fost mereu concentrat pe scriitură şi pe storytelling. Dar mi-am dorit să fiu regizor. Ca să fii un regizor, trebuie să faci un film. ” — Amar Wala

“Mi-au plăcut mereu documentarele, dar păreau ceva ce ar fi făcut alţii – cum ar fi footbalul profesionist. Doar atunci când am împlinit 30 de ani, mi-am dat seama că asta doream să fac. Nu ştiam exact dacă pot s-o fac, dar nu voiam să am 90 de ani şi să mă uit înapoi la viaţa mea şi să oftez că n-am încercat niciodată faza cu documentare. Aşa ca am cumpărat un aparat de fotografiat, am găsit o poveste interesantă şi am început să filmez. Pentru mine, saltul ăsta în gol mi-a schimbat complet traiectoria vieţii” — Marshall Curry