Galeria Parter
Centrul Cultural Palatele Brâncovenești de la Portile Bucureștiului – Mogoșoaia

Curator: Ana Negoiță
Co-curator: Miruna Barcan
Asistent curator: Rafaela Bârlădeanu, Olivia Dobrea


Centrul Cultural Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului – Mogoșoaia vă invită, în perioada 30 iulie – 28 august 2022 să vizitați expoziția artistului Florin Marin, IRON MENINAS | Solo Show, amplasată în galeria de la parterul palatului, organizată în parteneriat cu Centrul de Excelență în Studiul Imaginii – Universitatea din București.

Florin Marin este absolvent al Universității de Artă şi Design Cluj-Napoca, specializarea „Sculptură”, finalizându-și studiile doctorale în cadrul aceleiași universități. Din 2006, este cadru didactic titular al departamentului de sculptură al aceleiași instituții.


IRON MENINAS s-a coagulat în jurul unei cercetări artistice despre corp și corporalitate particularizate printr-o serie de procese plastice și tehnici de lucru pentru o morfologie feminină.  Atât structura expoziție, gândită ca un traseu care urmărește un tip de dinamică ceremonioasă, curteană, cât și  arhitectura acestor siluete metalice, trimit în mod explicit la iconografia  meninelor.

Masive, impunătoare, dar în același timp cu o fragilitate subliniată prin deconstruirea  volumelor care generează din punct de vedere plastic anatomii incomplete, în formare sau în dezintegrare, aceste infante gigantești elaborează un joc special cu spațiul palatin, cu luminile și arhitectura acestuia. Expoziția integrează de fapt o serie de tipologii foarte diverse și dihotomice a meninelor: de la corpul – colivie,  care trimite la un tip de analiză interioară a femeii – copil în relație cu extensia ei socială, cu indicii către mecanismele coercitive, de supliciu, până la figurile  impunătoare, autoritare care reflectă o sobrietate de rang nobiliar. Lucrările ar trebui privite în contextul acesta complex de indici și semnificații istorice, artistice, culturale care construiesc  o narațiune a traseului expozițional, dar și din perspectiva strict plastică, direct raportată la  procedeele și mecanismelor artistice care se concentrează pe un proces de tip perpetuum mobile,  dintre construcție și deconstrucție, evidențiind astfel o rețea  de texturi vizuale care  se schimbă în raport cu sistemul de ecleraj al spațiului.

Asocierea dintre metalul din care le este creat corpul – carcasă, cu detaliile anatomice din ceramică, lemn și rășină: mâinile, picioarele, chipurile, intensifică de fapt, la nivel semantic, o arhitectură duală: autoritară și fragilă, a acestor infante, care integrează reminiscențe contrastante ale secolului XVII, sau chiar accente de steampunk  victorian.  IRON MENINAS  amintesc de  corpurile colivie ale  Elissei Farrow-Savos sau de fragilitatea anatomiilor lui Kirsten Stingle.

Acestea, alături de seria  de obiecte miniaturale expuse, oglindesc un univers straniu al unor personaje pe care le considerăm apriori aievea, fără însă a avea vreun indiciu despre prezența de facto  sau caracteristicile lor,  în afara  unor surse istorice, peste care glisăm propriile noastre narațiuni despre fiicele regelui….

(Ana Negoiță|curator)

Proiect realizat în parteneriat cu CESI – Centrul de Excelență în Studiul Imaginii din cadrul Universității București.

Titlu radiodocumentrar