Odinioară, în casă de la sat, războiul de țesut era centrul universului domestic. Un obiect masiv, din lemn tare, care ocupa o întreagă cameră și în jurul căruia se organiza viața femeii. Acolo se adunau poveștile, grijile, gândurile și timpul. Înainte de 1989, când femeile încă își făceau zestrea, țeseau pentru copii și gospodărie, războiul era o prelungire a lor.

Cele mai vechi reprezentări ale războiului de țesut și ale tehnicii țesătoriei ne sunt transmise din Egiptul Antic, celebra fiind imaginea celor două țesătoare lucrând la un război vertical, aflată pe fresca mormântului lui Amenhotep, datând din anul 2000 î.Hr.
De atunci și până astăzi, gestul țesutului a rămas același, o mișcare ordonată între două lumi: cea a materiei și cea a spiritului.

Pentru o femeie, a avea un război de țesut în casă era un semn de gospodărire, dar și de libertate interioară. Femeile aveau puține spații ale lor iar  războiul le oferea locul în care puteau crea, visa și gândi în liniște. Fiecare bătătură de suveică, de spată, era un gest ordonator, o formă de echilibru. Țesutul nu era doar muncă, ci și terapie, confesiune, chiar rugăciune.

În comunitatea sătească, războiul era moștenire de familie și semn al respectului, un obiect valoros. Se transmitea ca o comoară, împreună cu tălpile de țesut, vârtelnițele și suveicile. Obiectele din jurul lui vorbeau despre statutul femeii: războiul pentru țesut, lada de zestre, covoarele grele din lână și cămășile brodate. Cu cât zestrea era mai bogată și cusătura mai măruntă, cu atât femeia era privită ca fiind mai vrednică și mai respectată, era „de ispravă”.

Astăzi, războiul de țesut s-a transformat. Nu mai este din lemn, nu mai bate suveica, dar principiul a rămas: aceeași căutare de armonie a creației. Poate că echivalentul său modern este mașina de cusut, cadrul de serigrafie sau instalația de artă textilă. Un lucru e cert, toate păstrează ideea de lucru manual, de urzeală și rost.

În artă, războiul a devenit simbol. Mulți creatori contemporani reiau gestul țesutului ca pe o formă de recuperare a feminității, a muncii invizibile și a răbdării care ține lumea. Țesătura, fragmentată, recompusă, suspendată sau luminată, apare în instalații care vorbesc despre memorie, corp, ciclicitate și timp. Astăzi, mulți creatori folosesc materiale și tehnici tradiționale pentru a vorbi despre teme actuale: identitate, migrație, memorie colectivă. Urzeala, firele de lână, pânza, chiar suveica, se transformă în instrumente conceptuale.

Meșteșugul în industria creativă

În industria creativă, meșteșugul funcționează ca o rădăcină. Designerii de modă, creatorii de obiecte, arhitecții și artiștii vizuali preiau din el nu doar estetica, ci și filosofia muncii lente, a respectului pentru material, a gestului făcut cu rost. Țesătura manuală, broderia, ceramica, lemnul sculptat devin astăzi resurse etice, nu doar estetice. Ele vorbesc despre sustenabilitate, despre revenirea la lucrul bine făcut, despre o cultură care respectă timpul și mâna omului. Prin reinterpretarea meșteșugului, industria creativă aduce tradiția în contemporaneitate, fără s-o înghețe.

Lucian Blaga vedea în sufletul satului românesc izvorul identității noastre adânci. El spunea că „veșnicia s-a născut la sat” nu ca o metaforă, ci ca o formă de adevăr interior. În universul rural, timpul nu trece, ci se adună, iar meșteșugul este una dintre formele prin care această veșnicie se exprimă. Identitatea poporului român, în viziunea lui Blaga, este arhetipală: ține de rânduială, de simplitatea gestului, de felul în care omul se leagă de pământ și de ceea ce face cu mâinile sale.

Ceea ce se pierde uneori în practică se recuperează în simbol. Meșteșugul nu mai este o ocupație, este o sursă de inspirație. Din pânza țesută odinioară în pridvor se nasc astăzi instalații de lumină, tapiserii monumentale sau colecții de modă cu motive arhaice.

Și poate că, în firele care se împletesc acum în ateliere, în galeriile de artă sau în studiourile de design, trăiește aceeași veșnicie de care vorbea Blaga, una care nu se măsoară în ani, ci în rost.

Titlu radiodocumentrar