A fost cel mai faimos, dar și cel mai controversat om de afaceri din perioada interbelică. A fost un vizionar și un abil mânuitori de bani. A construit un imperiu. A știut să investească în ce trebuie și să ungă pe cine trebuie.
Malaxa s-a născut în 1884 la Huși. Tatăl lui, Costache era un negustor bogat. Mama provenea dintr-o familie de boieri mărunți. După tată, Malaxa era aromân sau pinden, cum se numesc locuitorii munților Pindului. Numele Malaxa, provine din latină, unde înseamnă amestecare. În aromână, „malaxa” înseamnă olar – o dovadă că tradiția de meșteșugar venea de departe în familie.
Tot ce ieșea din mâna și din capul industriașului, era la superlativ: fabrica de țevi fără sudură din oțel, Malaxa Tub, viitoarea uzină Republica era, din nou, cea mai modernă din Europa. În anul 1936, Uzinele Malaxa produc prima locomotivă Diesel românească, cea mai puternică din Europa. Omul de afaceri a făcut din CFR una dintre cele mai moderne instituții de transport europene: la finalul anilor ‘30, Căile Ferate Române nu mai achiziționau nicio locomotivă străină și se aproviziona numai de la Malaxa.
Prezentat de Virgil Aioanei
Cofinanțat de AFCN și MCIN