Festivalul filmului documentar românesc a premiat cele mai apreciate producții în cadrul galei ce a avut loc sâmbătă, 10 noiembrie 2018.

Juriul acestei ediții a oferit distincții pentru 9 dintre cele 27 de filme aflate în secțiunile competiționale, la finalul unei săptămâni care a cuprins zeci de proiecții, evenimente speciale și expoziții, toate dedicate filmului documentar.

Marele premiu Docuart Fest a fost acordat pentru prima oară în festival unui documentar studențesc, semnat de József Bán – Nunta anului. Documentarul arată realitatea oamenilor din Oaș care lucrează în străinătate și revin în țară în fiecare lună de august, doar pentru a-și părăsi iar casele aflate încă în construcție.

 

Premiile Docuart Fest

În secțiunea principală, documentarul Oameni și vaci, co-regizat de Vargyasi Levente și Bányai Péter a primit mențiunea specială. Modul activ de a utiliza sound design-ul i-a adus lui József László premiul pentru cel mai bun montaj cu Spații abandonate. Juriul a considerat că cea mai bună imagine îi revine filmului Eu sunt Hercule, în regia lui Marius Iacob, iar cea mai bună regie – filmului Caisă (r. Alexandru Mavrodineanu), un efort de a urmări viața a două personaje pe o perioadă îndelungată de timp.

În secțiunea studențească au fost recunoscute meritele debutanților, iar mențiunea specială i-a fost oferită lui Andrei Olănescu pentru scurtmetrajul Poveste de Crăciun, pe care juriul l-a considerat un experiment audio-video consecvent cu o perspectivă originală. Premiul pentru cel mai bun documentar studențesc i-a revenit Andreei Știliuc pentru Tatăl meu, Imre, documentarea poveștii unuia dintre cei mai apreciați fotografi maghiari.

Dintre documentarele de televiziune, a fost acordată mențiunea specială regizoarei  Dite Dinesz pentru documentarea dispariției ultimelor sate din România în Viața e o potecă, iar titlul de cel mai bun documentar TV a fost oferit producției Brașov 1987. Doi ani prea devreme, prin care regizorul Liviu Tofan arată povestea primului mare protest de dinainte de revoluție.

 

Recapitulare Docuart Fest

Cea de-a VII-a ediție a festivalului s-a desfășurat în acest an în perioada 6-11 noiembrie, iar eforturile de înțelegere și promovare ale dimensiunilor documentarului au venit în completarea proiecțiilor de film cu o serie de discuții, un atelier VR susținut de realizatorul de film Dorin Moldoveanu și două expoziții de fotografie, una dedicată persoanelor cu deficiențe de vedere, iar cea de-a doua, dedicată fotografiei documentare – realizată de un grup de liceeni din Târgu Jiu.

Festivalul a adus publicului două masterclass-uri, unul dintre acestea dedicat memoriei și identității și susținut de istoricul Alin Ciupală, în timp ce al doilea a avut-o ca invitată pe regizoarea și consultantul festivalier Ksenia Gapchenko pentru o discuție despre capcanele distribuției de film în festivaluri.

Întâlnirea Terapia prin documentar a dezbătut ideea cinematerapiei alături de realizatori de film și psihoterapeuți. Un alt subiect adus în atenție a fost cenzura vs. corectitudinea politică: o discuție despre ce pierde arta, în mod special cinematografia, de pe urma corectitudinii politice tot mai des afișate în media și în jurul nostru.

***

Docuart Fest este organizat de asociația Docuart, cofinanțat de Centrul Național al Cinematografiei și Uniunea Cineaștilor din România.

Sponsori: Aqua Carpatica, Sâmburești, Ursus

Parteneri: Cinema Muzeul Țăranului, Știrbei Center, Teatrul Național București, Palatul Suțu, Asociația pentru Dezvoltare Urbană, Centrul de Consultare Istorică, Imagini Tactile, Playlab – Veranda Mall, Creatrix Fama, LondoPhone, LondoHome

Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Films in Frame, All About Romanian Cinema, Modernism, Observator cultural, CineGhid, Institute, The Magazine, CineFan, Liternet, Verbs describe us, România Pozitivă

Titlu radiodocumentrar